Syaikh Abu Bakr Ahmad ibn Muhammad al-Asfahani memberitahu kami: Abdullah ibn Muhammad ibn Hayyan memberitahu kami, Abu Yahya al-Razi memberitahu kami, dia berkata: Katakan kepada kami mudah bin Othman al-Askari, katanya: Al-Hasan berkata dalam ayat ini: (Dan Al-Quran kita membahagikannya untuk membaca tentang orang-orang untuk tinggal) mengingatkan kita bahawa dia adalah antara lapan belas tahun pertama dan terakhir, telah turun ke Mekah lapan tahun sebelum dia berhijrah dan Di bandar sepuluh tahun.
Ahmad berkata kepada kami: 'Abd Allah berkata kepada kami: Abu Yahya al-Razi memberitahu kami bahawa dia memberitahu kami yang mudah Dia berkata: Yahya ibn Abi Bakir memberitahu kami tentang Hashim mengenai Dawood dari al-Shaabi, Dia berkata: Perbezaan antara Tuhan dan dia antara dua dan dua puluh tahun yang lalu. Orang yang bijak dan panjang, dan perjanjian, dan umum dan konsisten, di mana mukjizat yang indah, dan tanda-tanda fenomena, dan argumen kebenaran, dan retorik, disangkal oleh Kata-kata kebenaran, dan tanda-tanda kebenaran yang jelas, dan kebenaran kebenaran, Dan penindasan berbohong dan menghapus kesannya, dan menindas syirik dan perobihan cahayanya, dan masih menentang bukti penyembah berhala hingga buaian Agama, dan membatalkan semangat atheis, damai sejahtera kepadanya tidak akan tamat tempoh, dan tidak memecahkan panjangnya, dan kepada keluarganya dan sahabat yang membimbing mereka dan menyucikan mereka, dan menemani mereka yang terpilih dan dipengaruhi, dan banyak lagi.
Selepas itu, ilmu-ilmu Al-Quran adalah banyak, dan banyak bentuknya adalah terhad, tetapi terhad kepada mengatakan, walaupun ia besar dan mengecilkan ekornya, walaupun sebelum ini. Sebelum saya, puji Tuhan, kumpulan yang paling banyak mengandung dan melibatkan mereka, dan di dalamnya terdapat pandangan Ram yang meyakinkan dan komunikatif. Kerja-kerja kaya dan kosong, termasuk kata kerja sedar mereka, dan menjadikan mereka koheren, tetapi Kehendak-kehendak hari ini untuk Ilmu-ilmu Al-Quran adalah satu kebetulan palsu di mana kuasa-kuasa orang buta tidak dapat mengelakkannya. Terserah kita untuk memaklumkan pemula sains buku itu, untuk memahami apa yang diturunkan di dalamnya, kerana itu adalah yang paling lengkap dari apa yang harus diperhatikan, Dan tujuan jalan itu, tanpa berdiri di atas kisahnya dan pernyataan keturunan. Ia tidak dibenarkan untuk mengatakan atas sebab-sebab keturunan buku itu, kecuali dalam riwayat dan pendengaran orang-orang yang melihat unduhan, dan mereka menegaskan sebab-sebabnya, dan mencari pengetahuannya dan dijumpai di kalangan pelajar.
Abu Ibrahim berkata kepada kami: "Katakan kepada kami Abu al-Husayn Muhammad bin Ahmad bin Hamed al-Attar berkata: Ahmad ibn al-Hasan ibn Abd al-Jabbar memberitahu kami: Abbas berkata: Rasulullah SAW bersabda: "Takutlah kepada saya tentang apa yang kamu ketahui, itu adalah dusta kepada saya dengan sengaja. Biarkan dia mengambil tempat duduknya dari api, dan dari Dia pergi ke Al-Quran tanpa pengetahuan, jadi dia mengambil tempat duduknya dari api. "Dan generasi yang akan datang, semoga Allah mengasihani mereka, jauh dari matlamat untuk menahan diri daripada mengatakan dalam keturunan ayat tersebut.
Abu Omar memberitahu kami: "Katakan kepada kami Abu Muslim berkata: 'Abd al-Rahman ibn Hammad berkata kepada kami: Ibn' Awn menceritakan kepada kami tentang Muhammad bin Sirban, katanya: Saya bertanya kepada Ubaida tentang ayat dari Al-Quran. Mereka yang mengajar ketika mereka turun Al-Quran pergi.
Tetapi hari ini, setiap orang mencipta sesuatu dan mengarang Efka dan dusta, memberikan kawalannya kepada orang bodoh, tidak memikirkan amaran kepada orang yang tidak mengetahui sebab keturunan ayat itu, yang menyebabkan saya mendikte buku komprehensif ini atas sebab-sebabnya. Tempahannya selepas pendengaran dan permintaan, mesti dikatakan atau Tidak dalam prinsip-prinsip wahyu dan bagaimana keturunan Al-Quran bermula pada Rasulullah saw dan Jibril menjanjikannya untuk memuat turun, dan mendedahkan syarat-syarat itu dan berkata di jalan ke total, dan kemudian berkata dengan terperinci dalam penyebab keturunan masing-masing ayat Roy mempunyai alasan untuk mengatakan, Yang Maha Kuasa adalah pelaku hak dan hak dan membawa kita dari Athor kepada yang baru.
Mengatakan dalam ayat pertama Al-Qur'an:
Abu Ishaaq Ahmad ibn Ibrahim al-Maqri memberitahu kami: 'Abd al-Allaah ibn Hamed al-Asfahani menceritakan kepada kami: Ahmad ibn Muhammad ibn al-Hasan al-Hafiz memberitahu kami: Muhammad ibn Yahya mengatakan kepada saya:' Abd al-Razzaq menceritakan kepada kami tentang Muammar atas kewenangan Ibn Shihab al- Dia berkata: Perkara pertama yang memulakan Rasulullah saw - dari wahyu penglihatan yang tulus adalah melihat tidak ada penglihatan yang datang hanya seperti subuh Kemudian dia menyukai kekosongan, dan dia datang ke Hira, dan dia akan datang kepadanya, dan dia adalah penyembah, malam dengan jumlahnya, dan dia akan membekalkannya, dan kemudian ia akan kembali ke Khadija, dan dia akan dihargai baginya seperti ketika ia sampai di sebelah kanan. Saya membaca »Dia berkata: Vkntni Vtgni sehingga dia mencapai saya usaha dan kemudian menghantar saya dan berkata: Baca: Saya berkata:« Saya pembaca »Vknni dilindungi Dia berkata: "Bacalah atas nama Tuhanmu yang telah menciptakan" sehingga dia sampai (kecuali dia tahu), dan dia kembali kepadanya, dan tanda-tandanya terkejut sampai ia masuk Khadija. Dia berkata kepadanya, "Engkau takut kepadaku." Jawabnya kepadanya: "Aku tidak memberitakan dia, tetapi Allah tidak memalukan aku." Diriwayatkan oleh al-Bukhaari dari Yahya ibn Bakir. Diriwayatkan oleh Muslim atas kekuasaan Muhammad ibn Rafi, keduanya berdasarkan kuasa 'Abd al-Razzaq.
Al-Sharif berkata kepada kami: "Beritahu kami, datuk saya memberitahu kami Abu Hamid Ahmed bin Hassan Al-Hafez berkata: Abdul Rahman bin Beshr memberitahu kami: Sufian bin Ayaneh, memberitahu kami dari Mohammed bin Ishaq, dari sifilis, dari Erwa, dari Aisha berkata: Perkara pertama yang turun dari Al-Quran (bacalah nama Tuhanmu yang diciptakan). Diriwayatkan oleh pemerintah Abu Abdullah dalam Saheeh dari Abu Bakr al-Shibroi dari daging anak Musa pada Ham Tangan saya di Sufian.
Ahmad ibn Muhammad ibn Ibrahim al-Maqri memberitahu kami: Abu al-Husain Ali ibn Muhammad al-Jarjani memberitahu kami: "Nasr ibn Muhammad al-Hafiz memberitahu kami: Muhammad bin Mukhled memberitahu kami bahawa Muhammad bin Ishaq memberitahu mereka bahawa dia berkata: Ali ibn al-Husayn ibn Waqid berkata: Ayah saya memberitahu saya: "Beritahu saya lebih banyak tentang tatabahasa daripada Ikrimah dan al-Hasan berkata: Perkara pertama yang turun dari Al-Quran (nama Allah Yang Maha Pemurah) adalah yang pertama turun Dari Al-Quran di Mekah dan surah pertama {membaca nama Tuhan kamu}
Al-Hasan bin Muhammad al-Farsi memberitahu kami: Muhammad bin Abdullah ibn al-Fadl memberitahu kami peniaga itu berkata: Muhammad bin Yahya berkata kepada kami: "Abu Saleh berkata kepada kami, 'Beritahu aku orang liith.' Dia berkata: 'Aqeel menceritakan kepadaku tentang Ibn Shihab. Ibn Abad bin Jaafar al-Makhzoumi bahawa dia mendengar beberapa saintis mereka mengatakan: Perkara pertama yang Allah wahyukan kepada Rasul-Nya - bacalah dengan nama Tuhanmu yang menciptakan penciptaan manusia dari penggantungan Membaca dan Noble Tuhan yang mengajar oleh seorang lelaki pen itu tidak tahu apa yang mereka katakan}: dada ini, yang diturunkan kepada Rasulullah keamanan Allah Allah saw di Hira, dan kemudian baru diturunkan kemudian sebagai Allah menghendakinya.
Rasulullah saw bersabda: "Beritahu kami, '' kata Muhammad bin Ya`qub. Salamah dari Ouzai berkata: Yahya ibn Abi Katheer berkata kepadaku: Aku bertanya kepada Abu Salamah bin Abdul Rahman: Al-Quran mana yang sebelumnya? Dia berkata: (O you Mdathr) Saya katakan: atau {baca nama Tuhan kamu} berkata: Saya bertanya kepada Jabir bin Abdullah Al Ansari: Al-Quran yang mana sebelum ini? Dia berkata: (O kamu Mdathr) berkata saya berkata: atau (baca nama Tuhan kamu) berkata Jabir: Saya katakan kepada anda apa yang Rasulullah saw bersabar - berkata Rasulullah SAW - selamat datang kepadanya - «Saya telah menarik bulan Bahra ketika saya menghabiskan hidup saya turun perut Vtbtnt Lembah, Vnodit Saya memandang depan dan belakang saya dan di sebelah kanan dan dari utara dan kemudian melihat langit jika di atas takhta di udara - Maksud saya Jibril - "Lalu dia berkata kepada mereka:" Wahai mujahidin, berhati-hatilah! "Diriwayatkan oleh Muslim pada Zuheir ibn Harb pada hadith Al-Walid Ibn Muslim atas kewibawaan Al-Awzaa'i.
Ini tidak bertentangan dengan apa yang kita sebutkan dahulu dan Gabra mendengar dari Nabi saw. - Kisah terakhir ini tidak mendengar Fatmoh pertama yang Al-Muddathr pertama kali turun dan tidak, tetapi yang pertama turun setelah Surat (baca).
Muhammad bin Muhammad bin Muhammad bin Zakariya berkata kepada kami: Muhammad bin Yahya memberitahu kami: 'Abd al-Razzaq memberitahu kami: Muammar memberitahu kami tentang al-Zuhri. Abu Salamah ibn 'Abd al-Rahman memberitahu saya tentang Jabir: Saya mendengar Rasulullah SAW bersabda tentang tempoh wahyu. Beliau berkata dalam ucapannya: "Semasa saya berjalan, saya mendengar suara dari Air, dan saya mengangkat kepala saya, dan jika raja, yang datang kepada saya di langit, duduk di atas takhta antara langit dan bumi, dan saya takut kepadanya, dan saya kembali. Diriwayatkan oleh al-Bukhaari dari 'Abd-Allaah ibn Muhammad. Dan ia diriwayatkan oleh Muslim atas kewibawaan Muhammad ibn Rafie, keduanya dengan kuasa 'Abd al-Razzaq. Hadits ini menunjukkan bahawa wahyu telah berlalu setelah wahyu nama Tuhanmu. Bahra duduk dan menunjukkan bahawa cerita ini adalah selepas keturunan (baca).
Abu Ishaq Ahmad ibn Muhammad al-Maqri memberitahu kami: Abu al-Husain Ali bin Muhammad al-Maqri memberitahu kami: Abu al-Sheikh mengatakan kepada kami: Ahmad bin Sulayman ibn Ayyub telah menceritakan kepada kami: Muhammad ibn Ali ibn al-Hasan ibn al- Ayah saya berkata: Saya mendengar Ali ibn al-Hussein berkata: Surat pertama yang diturunkan kepada Rasulullah SAW - salam sejahtera kepadanya - Makkah: (bacalah nama Tuhanmu) dan Surat terakhir turun kepada Rasul Allah - Dan Surat yang pertama turun di kota: (Celakalah Moustafin) dan Surat terakhir diturunkan di kota: (Patna) dan Sura pertama bendera Rasulullah saw - damai sejahtera kepadanya - Makkah: (dan bintang) dan ayat yang paling kuat pada manusia Kebakaran (Vtqoa bukan sahaja menimbulkan hukuman kamu) dan saya ingin ayat di dalam Al-Quran kepada orang-orang Tauhid (Allah tidak memaafkan untuk terlibat dan memaafkan apa yang di bawah) ayat. Dan ayat terakhir diturunkan kepada Rasulullah saw - dan ketakutan pada hari kamu kembali kepada Allah dan hidup Rasulullah saw - selepas sembilan malam.
Untuk mengatakan dalam ayat terakhir Al-Qur'an:
Abu Ibrahim berkata kepada kami: "Katakan kepada kami Abu al-Walid berkata: Abu al-Walid memberitahu kami: Beritahu kami pembagian berkata: Abu Ishak memberitahu kami: Aku mendengar Bara bin Azab Beliau berkata: Ayat terakhir diturunkan: (mintalah kamu mengatakan Allah akan kamu pada anak lembu) dan surah terakhir diturunkan: (tidak bersalah) Bukhari dalam tafsiran Salomo b Perang Bahagian, dan diriwayatkan dalam kedudukan Akhran Abu Walid dan diriwayatkan oleh Muslim dari Pindar dari Bahagian Gander.
Abu Bakar al-Tamimi memberitahu kami: Abu Yahya al-Razi memberitahu kami: "Katakan kepada kami dataran Othman: Anak lelaki al-Mubarak memberitahu kami tentang Juhaib dari al-Dahhaq dari Ibnu Abbas, dia berkata: Ayat terakhir diturunkan:" Takut pada hari ketika kamu kembali kepada Allah. Bakr memberitahu kami Abu Muhammad memberitahu kami Abu Yahya memberitahu kami Sahl bin Othman memberitahu kami Yahya bin Abi berlebihan dari Malik bin Mughal mendengar Attiyah al-Awfi berkata: ayat terakhir menurun: Kembali ke hari anda kembali}
Muhammad ibn Abd al-Rahman al-Nahawi memberitahu kami: Muhammad ibn Ahmad ibn Sinan al-Maqri memberitahu kami: Ahmad bin Ali al-Musli memberitahu kami: Ahmad bin al-Ahmus memberitahu kami: "Katakan kepada kami, Muhammad bin Fadil berkata: Al-Kalbi memberitahu kami tentang Abu Salih dari Ibn Abbas dengan berkata: Anda kembali kepada Tuhan} Dia berkata: Mereka mengatakan bahawa ayat ini dan ayat terakhir Surat Nisaat Al-Quran yang terakhir.
Kami diberitahu oleh Muslim bin Ibrahim: "Beritahu kami pembahagian, dari Ali bin Zaid, dari Yusuf bin Mahran, dari Ibn Abbas, عَنْ أُبَيِّ بْنِ كَعْبٍ أَنَّهُ قَالَ: آخِرُ آيَةٍ أُنْزِلَتْ عَلَى عَهْدِ رَسُولِ اللَّهِ- صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ-{لَقَدْ جَاءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِكُمْ} وَقَرَأَهَا إِلَى آخِرِ السُّورَةِ رَوَاهُ الْحَاكِمُ أَبُو عَبْدِ اللّ َهِ فِي صَحِيحِهِ عَنِ الْأَصَمِّ عَنْ بَكَّارِ ابن قُتَيْبَةَ عَنْ أَبِي عَامِرٍ الْعَقَدِيِّ عن شعبة. أخبرني أَبُو عَمْرٍو مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ الْعَزِيزِ فِي كِتَابِهِ أَنَّ مُحَمَّدَ بْنَ الْحُسَيْنِ الْحَدَّادِيَّ أَخْبَرَهُمْ عَنْ مُحَمَّدِ بن يزيد قال: أخبرنا إِسْحَاقُ بن إبراهيم قال: حَدَّثَنَا وَكِيعٌ عَنْ شُعْبَةَ، عَنْ عَلِيِّ بْنِ يَزِيدَ، عَنْ يُوسُفَ بْنِ مَاهَكَ، عَنْ أُبَيِّ بْنِ كَعْبٍ قَالَ: أَحْدَثُ الْقُرْآنِ بِاللَّهِ عَهْدًا{لَقَدْ جَاءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِكُمْ} الْآيَةَ، وَأَوَّلُ يَوْمٍ أُنْزِلَ الْقُرْآنُ فِيهِ يَوْمُ الِاثْنَيْنِ.
أَخْبَرَنَا أَبُو إسحاق الثعالبي، قال: أَخْبَرَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ زكريا الشيباني، قال: أَخْبَرَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ الرحمن الدغولي، قال: حدثنا ابْنُ أبي خيثمة قال: حَدَّثَنَا مُوسَى بن إسماعيل، قال: حَدَّثَنَا مَهْدِيُّ بن ميمون، قال: حَدَّثَنَا غَيْلَانُ بْنُ جَرِيرٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مَعْبَدٍ الزِّمَّانِيِّ عَنْ أَبِي قَتَادَةَ: أَنَّ رجلا قال: يا رسول اللَّهِ أَرَأَيْتَ صَوْمَ يَوْمِ الِاثْنَيْنِ؟ قَالَ:«فِيهِ أُنْزِلَ عَلَيَّ الْقُرْآنُ وَأَوَّلُ شَهْرٍ أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ شَهْرُ رَمَضَانَ، قَالَ اللَّهُ تَعَالَى ذِكْرُهُ:{شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ}» أَخْبَرَنَا عَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ حمدان النصروي، قال: أَخْبَرَنَا أَبُو مُحَمَّدٍ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ إِبْرَاهِيمَ بن ماسي قال: حَدَّثَنَا أَبُو مُسْلِمٍ إِبْرَاهِيمُ بْنُ عبد الله قال: حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ رَجَاءِ بْنِ الهيثم الغداني قال: حَدَّثَنَا عِمْرَانُ عَنْ قَتَادَةَ عَنْ أَبِي الْمَلِيحِ عَنْ وَاثِلَةَ أَنَّ النَّبِيَّ- صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ- قَالَ:«نَزَلَتْ صُحُفُ إِبْرَاهِيمَ أَوَّلَ لَيْلَةٍ مِنْ رَمَضَانَ، وَأُنْزِلَتِ التَّوْرَاةُ لِسِتٍّ مَضَيْنَ مِنْ رَمَضَانَ، وَأُنْزِلَ الْإِنْجِيلُ لِثَلَاثَ عَشْرَةَ خَلَتْ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ، وَأُنْزِلَ الزَّبُورُ لِثَمَانِ عَشْرَةَ خَلَتْ مِنْ رَمَضَانَ، وَأُنْزِلَ الْقُرْآنُ لِأَرْبَعٍ وَعِشْرِينَ خَلَتْ مِنْ رَمَضَانَ».
Katakan dalam ayat dan keturunan kenyataan label:
Beritahu kami Ahmed bin Mohammed bin Ibrahim al-Mokri berkata: Beritahu kami Abu Hussein Ali bin Mohammed Jerjani berkata: Beritahu kami Abu Bakr Muhammad ibn Abd al-Rahman Gohary berkata: Beritahu kami Mohammed bin Yahya bin Manda berkata: Beritahu kami Abu crepe berkata: Beritahu kami Uthman ibn Sa'id berkata: Beritahu kita manusia bin bangunan, Abu galeri, untuk Dahhaak, Ibn Abbas berkata: perkara pertama yang turun oleh Gabriel keamanan Nabi saw, berkata: «Wahai Muhammad astaz kemudian berkata: dengan nama Tuhan nomad Yang Maha Pemurah. »
أَخْبَرَنَا أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ابْنُ أبي إسحاق قال: حَدَّثَنَا إِسْمَاعِيلُ بن أحمد الخلال قال: أَخْبَرَنَا أَبُو مُحَمَّدٍ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ زيد البجلي قال: حَدَّثَنَا أبو كريب قال: حَدَّثَنَا سُفْيَانُ بْنُ عُيَيْنَةَ عَنْ عَمْرِو بْنِ دِينَارٍ عَنْ سَعِيدِ بْنِ جُبَيْرٍ عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ: كَانَ رَسُولُ اللَّهِ- صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ- لَا يَعْرِفُ خَتْمَ السُّورَةِ حَتَّى يَنْزِلَ عَلَيْهِ{بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ} أَخْبَرَنَا عَبْدُ الْقَاهِرِ بْنُ طاهر البغدادي قال: أَخْبَرَنَا مُحَمَّدُ بْنُ جَعْفَرِ بن مطر قال: أَخْبَرَنَا إِبْرَاهِيمُ بْنُ علي الذهلي قال: حَدَّثَنَا يَحْيَى بن يحيى قال: أَخْبَرَنَا عَمْرُو بْنُ الْحَجَّاجِ الْعَبْدِيُّ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ أَبِي حُسَيْنٍ ذَكَرَ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مَسْعُودٍ قَالَ: كُنَّا لَا نَعْلَمُ فَصْلَ مَا بَيْنَ السُّورَتَيْنِ حَتَّى تَنْزِلَ{بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ} أَخْبَرَنَا سَعِيدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ أَحْمَدَ بن جعفر قال: أخبرنا جدي قال: أَخْبَرَنَا أَبُو عَمْرٍو أَحْمَدُ بْنُ محمد الحرشي قال: حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بن يحيى قال: حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عِيسَى بْنِ أَبِي فُدَيْكٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ نَافِعٍ عَنْ أَبِيهِ عَنِ ابْنِ عُمَرَ قَالَ: نَزَلَتْ{بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ} فِي كُلِّ سُورَةٍ.
No comments:
Post a Comment