Asbabun Nuzul Surah Al-Baqarah (7)
9FEBx
Apabila telah ditunaikan kifaratnya, tinggallah kehinaan baginya di dunia. Akan tetapi apabila tidak ditunaikan pula mereka akan mendapat kehinaan di akhirat. Sesungguhnya Allah telah memberikan yang lebih baik kepadamu daripada itu dengan firmannya yang bermaksud: "Dan sesiapa yang melakukan kejahatan atau menganiaya dirinya sendiri (dengan melakukan maksiat), kemudian la memohon ampun kepada Allah, nescaya ia akan mendapati Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani." (Surah an Nisaa': 4:110).
Seterusnya Nabi bersabda: "Sembahyang yang lima dan sembahyang Jumaat sehingga Jumaat yang berikutnya menjadi kifarat kesalahan yang dikerjakan di antara waktu kesemuanya itu."
Maka Allah menurunkan ayat yang telah disebutkan di atas (Surah al Baqarah: 2: 108) sebagai teguran terhadap orang yang ingin mengubah ketentuan Allah. (K. Diriwayatkan oleh Ibnu Jarir dari Abi 'Aliah)
"Banyak di antara Ahli Kitab (Yahudi dan Nasrani) suka kalaulah kiranya mereka dapat mengembalikan kamu menjadi kafir setelah kamu beriman, kerana dengki yang timbul dari diri mereka sendiri, sesudah nyata kepada mereka kebenaran (Nabi Muhammad, s.a.w.). Oleh itu, maafkanlah dan biarkanlah oleh kamu (akan mereka), sehingga Allah datangkan perintahNya. Sesungguhnya Allah Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu." (Surah al Baqarah: 2:109)
Dalam suatu riwayat dikemukakan bahawa Hay bin Akhtab dan Abu Jasir bin Akhtab termasuk di dalam golongan kaum Yahudi yang mempunyai sifat hasad dengki terhadap orang Arab. Ini kerana mereka telah memberi alasan bahawa Allah telah memberi keistimewaan terhadap orang Arab dengan mengutus seorang Rasul daripada kalangan mereka.
Oleh itu, kedua orang bersaudara ini begitu bersungguh-sungguh mencegah orang lain untuk masuk Islam. Maka Allah menurunkan ayat ini (Surah al Baqarah: 2: 109) disebabkan oleh perbuatan kedua orang itu. (Diriwayatkan oleh Ibnu Abi Hatim dari Said atau Ikrimah dari Ibnu Abbas)
"Dari orang Yahudi berkata: "Orang Nasrani itu tidak mempunyai sesuatu pegangan (agama yang benar), " dan orang Nasrani pula berkata: "Orang Yahudi tidak mempunyai sesuatu pegangan (agama yang benar), " padahal mereka membaca Kitab Suci masing-masing (Taurat dan Injil). Demikian juga orang yang tidak berilmu pengetahuan, mengatakan seperti yang dikatakan oleh mereka itu. Maka Allah akan menghukum (mengadili) di antara mereka pada hari Kiamat mengenai apa yang mereka berselisihan padanya. " (Surah al Baqarah: 2: 113)
Dalam suatu riwayat dikemukakan bahawa ketika orang-orang Nasara Naj'ran mengadap Rasulullah s.a.w. datang pula paderi-paderi Yahudi. Mereka bertingkar di hadapan Rasulullah s.a.w. Maka berkatalah Rafi' bin Khuzaimah (Yahudi): "Kamu tidak berada pada jalan yang benar, kerana kamu menyatakan kekufuran kepada Nabi Isa dan kitab Injilnya. " Akan tetapi salah seorang dari kaum Nasara najran membantah dengan berkata: "Kamu pun tidak berada pada jalan yang benar kerana menentang kenabian Musa dan kufur kepada Taurat."
Maka Allah menurunkan ayat tersebut (Surah al Baqarah: 2: 113) sebagai jawapan di atas pertengkaran mereka. (Diriwayatkan oleh Ibnu Abi Hatim dari Said atau Ikrimah dari Ibnu Abbas)
"Dan siapakah yang lebih zalim daripada orang yang menyekat dan menghalangi dari menggunakan masjid-masjid Allah untuk (sembahyang dan) menyebut nama Allah di dalamnya, dan ia berusaha pula untuk meruntuhkan masjid-masjid itu? Orang yang demikian, tidak sepatutnya masuk ke dalam masjid-masjid itu melainkan dengan rasa penuh hormat dan takut kepada Allah (bukan secara yang mereka lakukan itu). Mereka (dengan perbuatan itu) akan beroleh kehinaan di dunia, dan di akhirat kelak mereka mendapat azab seksa yang amat besar. " (Surah al Baqarah: 2: 114)
Dalam suatu riwayat dikemukakan bahawa turunnya ayat di atas (Surah al Baqarah: 2: 114) adalah berhubung dengan larangan kaum Quraisy kepada Nabi s.a.w untuk menunaikan sembahyang berhampiran Kaabah di dalam Masjidil Haram. (Diriwayatkan oleh Ibnu Abi Hatim dari Said atau Ikrimah dari Ibnu Abbas)
Menurut riwayat lain pula, ayat ini (Surah al Baqarah: 2:114) turun adalah disebabkan oleh kaum musyrikin yang menghalang Rasulullah dan para sahabat datang ke Mekah untuk mengerjakan Umrah pada hari Hudaibiyyah. [Tahun 628 Masihi]
Oleh itu penurunan ayat ini merupakan suatu peringatan kepada orang yang melarang malakukan ibadat di Masjid Allah. (Diriwayatkan oleh Ibnu Jarirdari Ibnu Zaid)
"Dan Allah jualah yang memiliki timur dan barat, maka ke mana sahaja kamu arahkan diri (ke kiblat untuk mengadap Allah) maka di situlah arah yang diredhai Allah; sesungguhnya Allah Maha Luas (rahmatNya dan limpah kurniaNya), lagi sentiasa Mengetahui." (Surah al Baqarah: 2:115)
Dalam suatu riwayat dikemukakan bahawa Ibnu Umar membaca ayat ini (Surah al Baqarah: 2: 115) dan kemudian menjelaskan peristiwanya sebagai berikut: Ketika Rasulullah s.a.w dalam perjalanan dari Mekah ke Madinah, baginda telah menunaikan sembahyang sunat di atas kenderaan mengadap bersesuaian dengan arah tujuan kenderaannya. (Diriwayatkan oleh Muslim, Tarmizi dan Nasa'l dari Ibnu Umar)
Dalam riwa ayat lain pula dikemukakan bahwa turunnya ) hingga akhir ayat (Surah al Baqarah: 2: 115) membolehkan kita untuk menunaikan sembahyang sunat di atas kenderaan mengadap sesuai dengan arah tujuan kenderaan. (Diriwayatkan oleh al Hakim dari Ibnu Umar, Hadis ini sahih menurut syarat Muslim, terutama isnadnya) [Sebahagian Ulama menganggap bahawa riwayat tersebut cukup kuatwalaupun sebab penurunannya itu disebuttidakjelas, iaitu dengan perkataan "Turunnya ayat tersebut dalam masalah itu atau ini." Kadang-kadang kedudukan kalimat seperti ini dianggap sebagai sebab turunnya ayat.]
Dalam riwayat lain dikemukakan bahawa ketika Rasulullah s.a.w. berhijrah ke Madinah, Allah telah memerintahkan untuk mengadap ke arah Baitul Maqdis sebagai kiblat ketika menunaikan sembahyang. Maka gembiralah kaum Yahudi. Rasulullah s.a.w. telah melaksanakan perintah itu untuk beberapa belas bulan lamanya, tetapi di dalam hatinya baginda tetap ingin mengadap ke kiblat Nabi Ibrahim (Kaabah Mekah).
Oleh itu baginda selalu berdoa kepada Allah sambil mengadap muka ke langit menanti turunnya wahyu. Maka turunlah ayat "qad nara taqalluba wajhika fis-sama-l hingga ke akhir ayat (Surah al Baqarah: 2: 144). Kaum yahudi menjadi bimbang dengan turunnya ayat ini (Surah al Baqarah: 2: 144) sehingga mereka berkata: "Apakah yang menyebabkan mereka membelok dari kiblat yang mereka hadapi selama ini?" Maka Allah menurunkan ayat di atas (Surah al Baqarah: 2: 115) sebagai jawapan di atas pertanyaan orang Yahudi. (Diriwayatkan oieh Ibnu Jarir dan Abi Hatim dari Ali bin Abi Thalhah dari Ibnu Abbas. Isnadnya kuat dan ertinya pun membantu menguatkannya sehingga dapat dijadikan asas turunnya ayat tersebut)
Dalam riwayat lain dikemukakan bahawa pada suatu malam yang gelap gelita, dalam suatu perjalanan bersama Rasulullah s.a.w. mereka (para perawi hadis) tidak mengetahui arah kiblat. Oleh itu mereka menunaikan sembahyang mengikut arah hasil ijtihad masing-masing. Pada keesokan harinya mereka menceritakan perkara itu kepada Rasulullah s.a.w.
Maka turunlah ayat yang disebutdi atas (Surah al Baqarah: 2:115). (Hadis ini daif, diriwayatkan oleh Imam Tarmizi, Ibnu Majah dan ad Daruquthni dari Asy'ats as Samman dari Ashim bin Abdillah, dari Abdullah bin Amir bin Rabi'ah dari bapanya. Menurut Tarmizi, riwayat ini gharib [Hadis dikatakan gharib apabila diriwayatkan oleh seorang kepada seorang lainnya dan seterusnya dengan satu sanad. Bulughul Maram I, c.v. Diponegoro Bandung 1972 hal 18.] dan Asy'ats daif dalam meriwayatkan Hadis ini)
Dalam riwayat lain dikemukakan bahawa Rasulullah s.a.w. mengutus suatu pasukan perang, di antaranya termasuk Jabir. Pada suatu malam yang gelap geiita mereka tidak mengetahui arah kiblat. Berkatalah satu golongan di antara mereka: "Kami tahu arah kiblat iaitu arah ini (sambil menunjuk ke arah utara)." Maka mereka sembahyang dan membuat garis sesuai dengan arah sembahyang mereka.
Pada keesokan harinya setelah matahari terbit garisan yang mereka buat itu tidak menunjukkan arah kiblat yang sebenarnya. Apabila sampai di Madinah mereka bertanya kepada Rasulullah tentang perkara itu. Selepas itu baginda terdiam. Maka turunlah ayat ini (Surah al Baqarah: 2:115) sebagai penjelasan di atas peristiwa tersebut. (Diriwayatkan oleh ad Daraquthni dan Ibnu Marduwaih dari al Arzami dari 'Atha dari Jabir)
Menurut riwayat lain pula dikemukakan bahawa Rasulullah s.a.w. telah mengirimkan suatu pasukan perang. Mereka diliputi oleh kabus yang tebal sehingga tidak mengetahui arah kiblat. Akan tetapi mereka tetap menunaikan sembahyang. Ternyata setelah terbit matahari sembahyang mereka tidak mengadap ke arah kiblat. Oleh itu apabila tiba kepada Rasulullah s.a.w mereka menceritakan perkara tersebut.
Maka Allah menurunkan ayat ini (Surah al Baqarah: 2: 115) yang membenarkan ijtihad mereka.(K. Diriwayatkan oleh Ibnu Marduwaih dari al Kalbi dari Abi Salleh dari Ibnu Abbas)
Dalam riwayat lain dikemukakan bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda: "Saudaramu, RajaNajasyi, telah wafat. [Dalam sejarah disebutkan bahawa Raja Najasyi wafat setelah masuk Islam. (Tafsir Thabari, juz IV, tahun 1954 hal 219).] Sembahyanglah untuknya." Oleh itu para sahabat bertanya: "Apakah kita boleh sembahyang untuk bukan Muslim?"
Maka turunlah ayat 199 dari Surah Ali 'Imran. [Ayat tersebut ialah: "Dan sesungguhnya di antara Ahli Kitab, ada orang yang beriman kepada Allah dan (kepada) apa yang diturunkan kepada kamu (al Quran)..... hingga akhirnya.] Para sahabat berkata lagi: "Sebenarnya Raja Najasyi itu sembahyang tidak mengadap kiblat."
Maka turunlah ayat ini (Surah al Baqarah: 2:115) yang menjelaskan bahawa Raja Najasyi telah menunaikan ibadatnya berdasarkan ketentuan pada waktu itu. (Diriwayatkan oleh Ibnu Jarir dari Qatadah)
# Riwayat ini sangat gharib, mursal [Hadis dikatakan Mursal apabila perawinya tidak menerima malalui sahabat. (Bulughul Maram I, c.v. Diponegoro Bandung 1972 hal 14)] atau mu'dlal. [Hadis dikatakan Mu'dlal apabila perawinya (yang meriwayatkan hadis itu) di tengah sanadnya terputus kerana gugur 2 orang Perawi yang berdekatan. (Bulughul Maram I, c.v. Diponegoro Bandung 1972 hal 15).]
Dalam riwayat lain dikemukakan bahawa katika turun ayat: "Ud'uni astajib lakum [Ertinya: "Berdoalah kamu kepadaKu, nescaya Aku perkenankan doa permohonan kamu."] (Surah Ghafir: 40: 60) yang bermaksud: "Berdoalah kamu kepadaKu nescaya Aku perkenankan doa permohonan kamu." Maka para sahabat bertanya: "Ke mana kamimengadap?"Oleh sebab itu, turunlah ayat "Faainama tuwallu fatsamma wajhullah" (Surah al Baqarah: 2:115) sebagaijawapan terhadap pertanyaan mereka. (K. Diriwayatkan oleh Ibnu Jarir dari Mujahid)
"Dan (orang musyrik) yang tidak berilmu pengetahuan berkata "Alangkah eloknya kalau Allah berkata-kata dengan kami (mengenai kebenaran Muhammad) atau datang kepada kami sesuatu keterangan (mukjizat)?" Demikian pula orang (kafir) yang terdahulu dari mereka pernah berkata seperti yang dikatakan oleh mereka; hati mereka (sekaliannya) adalah bersamaan (degil dan kufur). Sesungguhnya Kami telah pun menerangkan ayat-ayat keterangan (yang menjadi dalil dan bukti) kepada kaum yang mahu percaya dengan yakin. " (Surah al Baqarah: 2: 118)
Dalam suatu riwayat dikemukakan bahawa turunnya ayat ini (Surah al Baqarah: 2: 118) berhubungan dengan kisah Rafi' bin Khuzaimah. Pada ketika itu dia berkata kepada Nabi s.a.w.: "Jika tuan seorang Rasulullah sebagaimana yang tuan katakan, mintalah kepada Dia agar berbicara secara langsung dengan kami sehingga kami mendengar perkataanNya. "
Oleh itu penurunan ayat di atas merupakan sebagai penjelasan bahawa walaupun Allah mengabulkan permintaan mereka, mereka tetap akan kufur kepadaNya. (Diriwayatkan oleh Ibnu Jarir dan Ibnu Abi Hatim dari Said atau Ikrimah dari Ibnu Abbas)
"Sesungguhnya Kami telah mengutuskan engkau (wahai Muhammad) dengan kebenaran, (serta menjadi) pembawa khabar gembira (kepada orang yang beriman) dan pembawa amaran (kepada orang yang ingkar). Dan (setelah engkau sampaikan semuanya itu), engkau tidak akan diminta (bertanggungjawab) tentang ahli neraka. "
(Surah al Baqarah: 2: 119)
Dalam suatu riwayat dikemukakan bahawa Rasulullah s.a.w bersabda: "Aku begitu berkeinginan untuk mengetahui nasib ibu bapaku."Maka turunlah ayat ini (Surah al Baqarah: 2: 119). Selepas itu Rasulullah tidak pernah menyebut lagi tentang kedua ibu bapanya sehingga baginda wafat.
Sesungguhnya ayat di atas menjelaskan bahawa tugas Nabi adalah sebagai pembawa berita gembira dan pemberi peringatan. (Diriwayatkan oleh Abdul Razak dari at Tsauri dari Musa bin Ubaidah dari Muhammad Ibnu Ka'b al Qarzhi. Hadis ini adalah Mursal) Dalam suatu riwayat lain dikemukakan bahawa Rasulullah s.a.w pada suatu hari berdoa: "Di manakah kedua ibu bapaku kini berada?"Maka turunlah ayat di atas (Surah al Baqarah: 2: 119). (Diriwayatkan oleh Ibnu Jarir dari Ibnu Juraij dari Daud bin Abi 'Ashim. Hadis ini adalah Mursal)
"Orang Yahudi dan Nasrani tidak sekali-kali akan bersetuju atau suka kepadamu (wahai Muhammad) sehingga engkau menurut agama mereka (yang telah terpesong itu). Katakanlah (kepada mereka): "Sesungguhnya petunjuk Allah (agama Islam) itulah petunjuk yang benar." Dan demi Sesungguhnya jika engkau menurut kehendak hawa nafsu mereka sesudah datangnya (wahi yang memberi kebenaran), maka tiadalah engkau akan perolehi dari Allah (sesuatu pun) yang dapat mengawal dan memberi pertolongan kepadamu." (Surah al Baqarah: 2:120)
Dalam suatu riwayat dikemukakan bahawa kaum Yahudi Madinah dan kaum Nasara Najran mengharapkan agar Nabi s.a.w. sembahyang mengadap ke arah kiblat mereka. Oleh itu ketika Allah t.w.t. mengubah kiblat itu mengadap ke arah Kaabah mereka merasa keberatan untuk mengikutinya. Mereka berusaha memujuk Nabi supaya menyetujui kiblat sesuai dengan agama mereka. Maka turunlah ayat ini (Surah al Baqarah: 2: 120) yang menegaskan bihawa orang-orang Yahudi dan orang-orang Nasara tidak akan merasa senang kepada Nabi Muhammad walaupun keinginan mereka dikabulkan. (Diriwayatkan oleh at Tsa'labi dari Ibnu Abbas)
"Dan (ingatlah) ketika Kami jadikan Rumah Suci (Baitullah) itu tempat tumpuan bagi umat manusia (untuk ibadat Haji) dan tempat yang aman; dan Jadikanlah oleh kamu Makam Ibrahim itu tempat sembahyang. Dan Kami perintahkan kepada Nabi Ibrahim dan Nabi Ismail (dengan berfirman): "Bersihkanlah RumahKu (Kaabah dan Masjid al-Haram dari segala perkara yang dilarang) untuk orang yang bertawaf, dan orang yang beriktikaf (yang tetap tinggal padanya), dan orang yang rukuk dan sujud." (Surah al Baqarah: 2:125)
Dalam suatu riwayat dikemukakan bahawa Umar menerangkan sesungguhnya pendapatnya bersesuaian dengan firman Allah di dalam tiga perkara iaitu:
1. Ketika dia mengemukakan usul: "Wahai Rasulullah, tidakkah sebaiknya tuan jadikan makam (tempat sembahyang) Ibrahim ini sebagai tempat sembahyang. "Maka turunlah ayat ini (Surah al Baqarah: 2:125). [Sejak daripada itu, makam Ibrahim dijadikan tempat untuk imam berdiri bagi orang-orang yang bersembahyang di Masjidil Haram dan disunatkan sembahyang sunat tawaf di tempat tersebut)]
2. Ketika dia mengusulkan: "Telah berkunjung kepada isteri-isteri tuan orang yang baik dan orang yang jahat. Bagaimana sekiranya tuan memerintahkan supaya dipasangkan hijab (penghalang)."Maka turunlah ayat hijab (Surah alAhzab: 33:53).
3. Ketika Rasulullah diboikot oleh isteri-isterinya kerana perasaan cemburu. Maka Umar berkata kepada mereka: "Mudah-mudahan TuhanNya akan menceraikan kamu dan menggantikan kamu dengan isteri-isteri yang lebih baik daripada kamu." Oleh sebab itu, turunlah ayat (Surah at Tahrim: 66: 5) yang membenarkan peringatan Umar kepada isteri-isteri Nabi. (Diriwayatkan oleh Bukhari dan yang lainnya dari Umar)
Dalam riwayat lain dijelaskan bahawa ketika Rasulullah s.a.w tawaf berkatalah Umar kepadanya: "Ini adalah makam (Tempat sembahyang) bapa kita Ibrahim." Nabi bersabda: "Benar." Umar berkata lagi: "Apakah sebaiknya kita jadikan la tempat sembahyang?" Maka Allah menurunkan ayat ini (Surah al Baqarah: 2:125). (Diriwayatkan oleh Ibnu Abi Hatim dan Ibnu Marduwaih dari Jabir)
Dalam riwayat lain dikemukakan bahawa Umar bin Khattab berjalan menyusuri makam Ibrahim bersama Rasulullah, lalu dia bertanya: "Wahai Rasulullah, apakah kita tidak mendirikan sembahyang di tempat sembahyangnya kekasih Allah?" Rasulullah menjawab: "Benar. "Kemudian Umar berkata lagi: "Apakah kita tidak jadikan la sebagai tempat sembahyang."
Tidak lama selepas peristiwa itu turunlah ayat ini (Surah al Baqarah: 2:125). [Menurut zahir ayat ini dan yang sebelumnya, bahawa ayat ini turun pada hajatul wada’ (haji terakhir bagi Nabi padatahun 10 Hijrah atau tahun 633 masihi).] (Diriwayatkan oleh Ibnu Marduwaih dari 'Amr bin Maimun dari Umar bin Khattab)
"Tidak ada orang yang membenci agama Nabi Ibrahim selain dari orang yang membodohkan dirinya sendiri, kerana sesungguhnya Kami telah memilih Nabi Ibrahim (menjadi Nabi) di dunia ini; dan sesungguhnya ia pada hari akhirat kelak tetaplah dari orang yang soleh (yang tertinggi martabatnya). " (Surah al Baqarah: 2: 130)
Dalam suatu riwayat ada dikemukakan bahawa Abdullah bin Salam telah mengajak anak saudaranya, Salamah dan Muhajir untuk memeluk Islam dengan berkata: "Sesungguhnya kamu berdua telah mengetahui bahawa Allah Taala telah berfirman di dalam Taurat, bahawa Dia akan mengutus seorang Nabi dari keturunan Ismail yang bernama Ahmad. Barangsiapa yang beriman kepadanya, maka dia telah mendapat petunjuk dan bimbingan dan barangsiapa yang tidak beriman kepadanya, maka dia akan dilaknat."Oleh itu Salamah telah memeluk Islam. Akan tetapi Muhajir telah menolak ajakan tersebut.
Maka turunlah ayat di atas (Surah al Baqarah: 2: 130) yang menegaskan bahawa hanya orang-orang bodoh sahaja yang tidak beriman dengan agama Ibrahim. (Diriwayatkan oleh Ibnu Uyainah)
"Dan mereka (kaum Yahudi dan Nasrani) berkata: "Jadilah kamu pemeluk agama Yahudi atau pemeluk agama Nasrani, nescaya kamu akan mendapat petunjuk. " Katakanlah (wahai Muhammad: "Kami orang Islam tidak akan menurut apa yang kamu katakan itu) bahkan kami mengikut agama Nabi Ibrahim yang tetap di atas dasar Tauhid, dan bukanlah ia dari orang musyrik." (Surah al Baqarah: 2:135)
Dalam suatu riwayat ada dikemukakan bahawa Ibnu Syuria berkata kepada Nabi s.a.w: "Petunjuk ini tidak lain kecuali apa yang kami anuti, maka turutlah kami hal Muhammad supaya tuan mendapat petunjuk."Di samping itu kaum Nasara berkata seperti itu juga.
Maka Allah menurunkan ayat ini (Surah al Baqarah: 2:135) untuk menegaskan bahawa Agama Ibrahim adalah agama yang bersih daripada perubahan yang boleh menimbulkan syirik. (Diriwayatkan oleh Ibnu Abi Hatim dari Said atau Ikrimah dari Ibnu Abbas)
"Orang bodoh (yang kurang akal pertimbangannya) akan berkata: "Apa sebabnya yang menjiadikan orang Islam berpaling dari kiblatyang mereka mengadapnya selama ini?" Katakanlah (wahai Muhammad): "Timur dan Barat adalah kepunyaan Allah (maka kepihakmana sahaja kita diarahkan Allah mengadapnya, wajiblah kita mematuhiNya); Allah yang memberikan petunjuk hidayatNya kepada sesiapa yang dikehendakiNya kepada sesiapa yang dikehendakiNya kejalan yang lurus." (Surah al Baqarah: 2:142)
"Dan demikianlah (sebagaimana Kami telah memimpin kamu kejalan yang lurus), Kami jadikan kamu (wahai Muhammad satu umat yang pilihan lagi adil, supaya kamu layak menjadi orang yang membeh keterangan kepada umat manusia (tentang yang benar dan yang salah), dan Rasulullah (Muhammad) pula akan menjadi orang yang menerangkan kebenaran perbuatan kamu. (Sebenarnya kiblat kamu ialah Kaabah) dan tiadalah kami jadikan kiblat yang engkau mengadapnya dahulu itu (wahai Muhammad), melainkan untuk pengetahuan Kami tentang siapakah yang benar-benar mengikut Rasul serta membenarkannya dan siapa pula yang berpaling tadah (berbalik kepada kekufurannya). Dan sesungguhnya (soal peralihan arah kiblat) itu adalah amat berat (untuk diterima) kecuali kepada orang yang telah diberikan Allah petunjuk hidayat. Dan Allah tidak akan menghilangkan (bukti) iman kamu. Sesungguhnya Allah amat melimpah betas kasihan dan rahmatNya kepada orang (yang beriman)." (Surah al Baqarah: 2: 143)
"Kerapkali Kami melihat engkau (wahai Muhammad), berulang-ulang mengadah ke langit, maka Kami benarkan engkau berpaling mengadap kiblat yang engkau sukai. Oleh itu palingkanlah mukamu ke arah Masjid AI-Haram (tempat letaknya Kaabah); dan di mana sahaja kamu berada maka hadapkanlah muka kamu ke arahnya. Dan sesungguhnya orang (Yahudi dan Nasrani) yang telah diberikan Kitab, mereka mengetahui bahawa perkara (berkiblat ke Kaabah) itu adalah perintah yang benar dari Tuhan mereka; dan Allah tidak sekali-kali lalai akan apa yang mereka lakukan." (Surah al Baqarah: 2:144)
Dalam suatu riwayat ada dikemukakan bahawa Rasulullah s.a.w. sembahyang mengadap ke arah Baitul Maqdis sebagai kiblat. Akan tetapi baginda sering melihat ke atas langit menunggu perintah Allah iaitu mengharapkan agar kiblat ditukarkan ke arah Kaabah atau Masjidil Haram sehingga turun ayat di atas (Surah al Baqarah: 2: 144). Penurunan ayat ini menunjukkan bahawa kiblat bertukar dari Baitul Maqdis ke Masjidil Haram. Oleh itu sebahagian daripada kaum Muslimin berkata: "Kami ingin mengetahui tentang keadaan orang-orang yang telah meninggal sebelum pemindahan kiblat dari Baitul Maqdis ke Kaabah dan bagaimana pula mengenai sembahyang kami sebelum ini yakni ketika kami mengadap ke arah Baitul Maqdis?"
Maka turunlah ayat dari (Surah al Baqarah: 2: 143) yang menegaskan bahawa Allah tidak akan mensia-siakan keimanan mereka yang beribadat mengikut ketentuan pada waktu itu. Akan tetapi orang yang berfikiran cetek pada waktu itu pun berkata: "Apakah sebab yang memalingkan mereka (kaum Muslimin) dari kiblat yang mereka hadapi selama ini (dari Baitul Maqdis ke Kaabah)?" Disebabkan peristiwa ini, turunlah ayat dari (Surah al Baqarah: 2: 142) sebagai penjelasan bahawa Allah yang telah menetapkan arah kiblat itu. (Diriwayatkan oleh Ibnu Ishaq dari Ismail bin Abi Khalid dari Abi Ishaq dari al Barra. Di samping itu, terdapat sumber lain yang sama dengan riwayat ini)
Di dalam riwayat lain pula ada dikemukakan bahawa terdapat di kalangan kaum Muslimin yang ingin mengetahui tentang nasib orang-orang yang telah meninggal dunia atau gugur sebelum penukaran kiblat. Maka turunlah ayat ini (Surah al Baqarah: 2: 143) (Diriwayatkan di daiam kitab Sahihain (Bukhari dan Muslim) dari al Barra)
“Dari arah mana sahaja engkau keluar (untuk mengerjakan sembahyang), maka hadapkanlah mukamu ke arah Masjid al Haram (Kaabah); dan di mana sahaja kamu berada maka hadapkanlah muka kamu ke arahnya, supaya tidak ada lagi (sebarang) alasan bagi orang (yang menyalahi kamu), kecuali orang yang zalim di antara mereka (ada sahaja yang mereka jadikan alasan). Maka janganlah kamu takut kepada (cacat eel a) mereka, dan takutlah kamu kepadaKu (semata-mata); dan supaya Aku sempurnakan nikmatKu kepada kamu, dan juga supaya kamu beroleh petunjuk hidayat (mengenai perkara yang benar). " (Surah al Baqarah: 2: 150)
Di dalam suatu riwayat ada dikemukakan bahawa ayat ini (Surah al Baqarah: 2: 150) turun adalah disebabkan kejadian berikut: Ketika Nabi memindahkan arah kiblat dari Baitul Maqdis ke arah Kaabah, kaum Musyrikin Mekah berkata: "Muhammad telah diperbodohkan oleh agamanya. Dia telah memindahkan arah kiblatnya ke arah kiblat kita. Dia mengetahui bahawa jalan kita lebih benar daripada jalannya dan dia sudah hampir untuk masuk ke dalam agama kita. " (Diriwayatkan oleh Ibnu Jarir dari as Suddi melalui sanad-sanadnya)
"Dan janganlah kamu mengatakan (bahawa) sesiapa yang terbunuh dalam perjuangan membela Agama Allah itu; orang yang mati; bahkan mereka itu orang yang hidup (dengan keadaan hidup yang istimewa), tetapi kamu tidak dapat menyedarinya. " (Surah al Baqarah: 2: 154)
Di dalam suatu riwayat ada dikemukakan bahawa ayat 154 dari Surah al Baqarah ini turun berhubung dengan peristiwa para sahabat Nabi yang mati syahid dan salah seorang daripadanya ialah Tamim bin al Hamman di dalam peperangan Badar. (Diriwayatkan oleh Ibnu Mandah dari as Suddi as Shaghir dari al Kalbi dari Abi Salleh dari Ibnu Abbas)
Dalam riwayat lain pula ada dikemukakan bahawa para ulama telah bersepakat bahawa nama sahabat yang syahid itu adalah Umair bin al Hamman tetapi as Suddi telah keliru untuk menyebutnya. (Diriwayatkan oleh Abu Na'iem)
"Sesungguhnya "Safa" dan "Marwah" itu ialah sebahagian daripada Syiar (lambang) agama Allah; maka sesiapa yang menunaikan ibadat Haji ke Baitullah, atau mengerjakan Umrah, maka tiadalah menjadi salah ia bersaie (berjalan dengan berulang-alik) antara keduanya. Dan sesiapa yang bersukarela mengerjakan perkara kebajikan, maka sesungguhnya Allah memberi balasan pahala, lagi Maha Mengetahui. " (Surah al Baqarah: 2: 158)
Dalam suatu riwayat ada dikemukakan bahawa Urwah telah bertanya kepada Aisyah: "Bagaimana pendapatmu tentang firman Allah yang berbunyi "Innas shafa walmarwata hingga akhimya (Surah al Baqarah: 2: 158). Menurut pendapatku ayat ini menegaskan bahawa orang yang tidak melakukan tawafdi kedua tempat itu hukumnya tidak berdosa." Maka Aisyah menjawab: "Sebenamya takwilmu (terjemahanmu) itu wahai anak saudaraku adalah tidak benar. Akan tetapi ayat ini turun untuk menceritakan keadaan kaum Ansar. Sesungguhnya mereka sebelum memeluk Islam telah mengadakan upacara keagamaan kepada Manat iaitu tuhan mereka yang jahat, telah menolak untuk bertawaf di Safa dan Marwah." Maka mereka bertanya: "Wahai Rasulullah, pada zaman jahiliyyah kami telah keberatan untuk tawaf di Safa dan Marwah." (Diriwayatkan oleh as Syaikhani dan selainnya dari
Urwah dari Aisyah)
Pada riwayat lain pula ada dikemukakan bahawa 'Ashim bin Sulaiman bertanya kepada Anas tentang Safa dan Marwah. Maka Anas menjawab: "Kami berpendapat bahawa tawaf di antara Safa dan Marwah adalah upacara di zaman Jahiliyyah dan ketika kedatangan Islam kami tidak melakukannya lagi."
Oleh sebab itu, turunlah ayat ini (Surah al Baqarah: 2: 158) untuk menegaskan hukum sa'i di dalam Islam. (Diriwayatkan oleh al Bukhari dari 'Ashim bin Sulaiman)
Dalam riwayat lain pula ada dikemukakan bahawa Ibnu Abbas menerangkan bahawa syaitan-syaitan di zaman Jahiliyyah sentiasa berkeliaran pada malam hari di antara Safa dan Marwah dan di antara kedua tempat itu terdapat berhala-berhala mereka. Oleh itu ketika kedatangan Islam berkatalah kaum Muslimin kepada Rasulullah s.a.w.: "Ya Rasulullah kami tidak akan bertawaf di antara Safa dan Marwah kerana upacara itu biasa kami lakukan di zaman Jahiliyyah." Maka turunlah ayat ini (Surah al Baqarah: 2:158). (Diriwayatkan oleh al Hakim dari Ibnu Abbas)
"Sesungguhnya orang yang menyembunyikan apa yang telah Kami turunkan dari keterangan-keterangan dan petunjuk hidayat, sesudah Kami menerangkan kepada manusia di dalam Kitab Suci, mereka itu dilaknat oleh Allah dan dilaknat oleh sekalian makhluk." (Surah al Baqarah: 2: 159)
Di dalam suatu riwayat ada dikemukakan bahawa Muaz bin Jabal, Saad bin Muaz dan Kharijah bin Zaid bertanya kepada sekumpulan Paderi Yahudi mengenai beberapa perkara yang terdapat di dalam Taurat. Akan tetapi para paderi tersebut menyembunyikan perkara tersebut dan enggan untuk memberitahunya.
Maka Allah menurunkan ayat ini (Surah al Baqarah: 2: 159) untuk mendedahkan keadaan mereka. (Diriwayatkan oleh Ibnu Jarirdan Ibnu Abi Hatim dari Said atau Ikrimah dari Ibnu Abbas)
"Dan Tuhan kamu ialah Tuhan Yang Maha Esa; tiadalah Tuhan (Yang berhak disembah) selain dari Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani." (Surah al Baqarah: 2:163)
"Sesungguhnya pada kejadian langit dan bumi; dan (pada) pertukaran malam dan siang; dan (pada) kapal-kapal yang belayar di laut dengan membawa benda-benda yang bermanfaat kepada manusia; demikian juga (pada) air hujan yang Allah turunkan dari langit lalu Allah hidupkan dengannya tumbuh-tumbuhan di bumi sesudah matinya, serta la biakkan padanya dari berbagai-bagai jenis binatang; demikian juga (pada) peredaran angin dan awan yang tunduk (kepada kuasa Allah) terapung-apung di antara langit dengan bumi; Sesungguhnya (pada semuanya itu) ada tanda-tanda (yang membuktikan keesaan Allah), kekuasaanNya, kebijaksanaanNya, dan keluasan rahmatNya) bagi kaum yang (mahu) menggunakan akal fikiran. " (Surah al Baqarah: 2: 164)
Dalam suatu riwayat ada dikemukakan bahawa ketika turun ayat ini (Surah al Baqarah: 2: 163) kaum Musyrikin terkejut dan tertanya-tanya: "Apakah benar Tuhan itu tunggal? Jika benar tunjukkanlah kepada kami bukti-buktinya!"
Maka turunlah ayat yang berikutnya (Surah al Baqarah: 2:164) untuk menegaskan bahawa adanya bukti-bukti keEsaan Tuhan. (Diriwayatkan oleh Said bin Mansurdi dalamnya Sunannya, al Faryabi di dalam tafsirnya dan al Baihaqi di dalam kitab Syu'bul Iman dari Abidr Dhuha)
(As Sayuthi berpendapat bahawa hadis ini adalah mu'dlal tetapi ada syahid atau penguatnya)
Di dalam riwayat lain pula ada dikemukakan bahawa setelah turun ayat ini (Surah al Baqarah: 2:163) kepada Nabi s.a.w. di Madinah, maka orang kafir Quraisy di Mekah bertanya: "Bagaimana Tuhan yang tunggal dapat mendengar manusia yang banyak?"
Oleh sebab itu, turunlah ayat yang berikutnya iaitu (Surah al Baqarah: 2:164) sebagai jawapan kepada pertanyaan tersebut. (Diriwayatkan oleh Ibnu Abi Hatim dan Abu Syaikh di dalam kitab al Izhmah dari 'Atha)
Di dalam riwayat lain ada dikemukakan bahawa Kaum Quraisy berkata kepada Nabi Muhammad s.a.w.: "Berdoalah kepada Allah supaya menjadikan Safa itu sebagai gunung Emas sehingga kita dapat menguatkan diri untuk melawan musuh." Maka Allah menurunkan wahyu kepadanya (Surah al Maaidah: 5: 115) untuk menunaikan permintaan mereka tetapi dengan syarat apabila mereka kufur setelah dipenuhi permintaan tersebut, Allah akan memberikan seksaan yang belum pernah diberikan kepada orang lain di alam ini. Maka Rasulullah bersabda: "Wahai Tuhanku, biarkanlah aku dengan kaumku, sesungguhnya aku akan mengajak mereka sehari demi sehari."
Oleh sebab itu, Allah telah menurunkan ayat tersebut (Surah al Baqarah: 2: 164). Penurunan ayat tersebut adalah untuk menjelaskan mengapa mereka meminta supaya menjadikan Safa sebagai gunung Emas, sedangkan mereka mengetahui bahawa terdapat tanda-tanda yang luar biasa lebih daripada itu. (K. Diriwayatkan oleh Ibnu Abi Hatim dan Ibnu Marduwaih dari Ibnu Abbas. Sanadnya adalah baik dan Mausul [Hadis dikatakan Mausul apabila sanadnya tidak terputus hinga sampai kepada Nabi s.aw. (Bulughul Maran I c.v. Diponegoro 1972, hal 14)]
"Dan apabila dikatakan kepada mereka: "Turutlah akan apa yang telah diturunkan oleh Allah." Mereka menjawab: "(Tidak), bahkan kami (hanya) menurut apa yang kami dapati datuk nenek kami melakukannya." Patutkah (mereka menurutnya) sekalipun datuk neneknya itu tidak faham sesuatu ,r. (apa agama), dan tidak pula mendapat petunjuk hidayat (dari Allah)?" (Surah al Baqarah: 2:170)
Dalam suatu riwayat ada dikemukakan bahawa ayat di atas turun adalah disebabkan oleh ajakan Rasulullah kepada kaum Yahudi untuk memeluk Islam serta memberikan khabar gembira dan memberi peringatan kepada mereka akan seksaan Allah dan azabNya. Akan tetapi Rafi’ bin Huraimallah dan Malik bin Auf dari kaum Yahudi menjawab ajakan ini dengan berkata: "Hai Muhammad! Kami akan mengikut jejak langkah nenek moyang kami kerana mereka lebih pintar dan lebih baik daripada kami. "
Oleh itu, penurunan ayat ini adalah sebagai teguran kepada orang-orang yang hanya mengikut jejak langkah nenek moyangnya. (K. Diriwayatkan oleh Ibnu Abi Hatim dari Said atau Ikrimah dari Ibnu Abbas)
"Sesungguhnya orang yang menyembunyikan (meminda atau mengubah) apa-apa keterangan Kitab Suci yang telah diturunkan oleh Allah, dan membeli dengannya keuntungan dunia yang sedikit faedahnya, mereka itu tidak mengisi dalam perut mereka selain dari api neraka, dan Allah tidak akan berkata-kata kepada mereka pada hari Kiamat, dan la tidak membersihkan mereka (dari dosa), dan mereka pula akan beroleh azab seksa yang tidak terperi sakitnya. " (Surah al Baqarah: 2: 1 74)
Dalam suatu riwayat ada dikemukakan bahawa firman Allah di dalam ayat di atas (Surah al Baqarah: 2: 174) dan (Surah Ali 'Imran: 3: 77) diturunkan untuk menceritakan tentang kebiasaan kaum Yahudi yang terpesong dari ajaran yang sebenarnya. (Diriwayatkan oleh Ibnu Jarirdari Ikrimah)
Di dalam riwayat lain pula ada dikemukakan bahawa ayat di atas (Surah al Baqarah: 2:174) turun adalah disebabkan peristiwa berikut: Pada kebiasaannya para pemimpin dan ulama Yahudi akan mendapat sanjungan daripada rakyat bawahannya. Oleh sebab itu mereka mengharap agar Nabi yang akan diutuskan diangkat dari kalangan mereka.
Akan tetapi ketika Nabi Muhammad diutus bukan dari kalangan Yahudi, mereka takut kehilangan sumber keuntungan, kedudukan dan pengaruh. Oleh itu, mereka telah mengubah sifat-sifat Muhammad yang telah ditulis di dalam kitab Taurat dan mengumumkan kepada para pengikutnya dengan berkata: "Inilah Nabi yang akan lahir pada akhir zaman dan sesungguhnya ia tidak sama dengan sifat Muhammad ini." (Diriwayatkan oleh at Tsa'labi dari al Kalbi dari Abi Salleh dari Ibnu Abbas)
"Bukanlah perkara kebajikan itu hanya kamu menghadapkan muka ke pihak Timur dan Barat, tetapi kabajikan itu ialah berimannya seseorang kepada Allah, dan hari akhirat, dan segala malaikat, dan segala Kitab, dan sekalian Nabi; dan mendermanya seseorang akan hartanya, sedang ia menyayanginya, kepada kaum kerabat, dan anak-anak yatim, dan orang miskin, dan orang yang terlantar dalam perjalanan, dan kepada orang yang meminta, dan orang yang memerdekakan hamba-hamba abdi; dan mengerjanya seseorang akan sembahyang serta mengeluarkan zakat; dan perbuatan orang yang menyempurnakan janjinya apabila mereka membuat perjanjian; dan ketabahan orang yang sabar dalam masa kesempitan, dan dalam masa kesakitan, dan juga dalam masa bertempur dalam perjuangan perang Sabil. (Orang yang demikian sifatnya), mereka itulah orang yang benar (beriman dan mengerjakan kebajikan); dan mereka itulah juga orang yang bertakwa." (Surah al Baqarah: 2:177)
Di dalam suatu riwayat ada dikemukakan bahawa Qatadah telah menerangkan tentang kaum Yahudi yang beranggapan bahawa sembahyang mengadap ke arah barat adalah lebih baik, tetapi kaum Nasara berpendapat sebaliknya. Maka turunlah ayat di atas. (K. Diriwayatkan oleh Abdul Razak dari Ma'mar dari Qatadah) (Diriwayatkan pula oleh Ibnu Abi Hatim dari Abil 'Aliah)
Pada riwayat lain pula ada dikemukakan bahawa ayat ini (Surah al Baqarah: 2: 177) turun adalah berhubung dengan pertanyaan seorang lelaki kepada Rasulullah s.a.w. tentang bir (kebaikan). Selepas turun ayat ini Rasulullah telah memanggil semula orang itu dan dibacakannya ayat tersebut.
Sesungguhnya peristiwa itu terjadi sebelum diwajibkan sembahyang fardhu ke atas orang Islam. Pada waktu itu apabila seseorang telah mengucap dua kalimat syahadah, dan kemudian dia meninggal di dalam keadaan tetap imannya, maka dia mempunyai harapan yang besar untuk mendapat kebaikan. Akan tetapi kaum Yahudi menganggap bahawa yang baik itu adalah apabila mereka sembahyang mengadap ke arah barat, sedangkan kaum Nasara beranggapan yang sebaliknya iaitu mengadap ke timur. (Diriwayatkan oleh Ibnu Jarirdan Ibnu Munzirdari Qatadah)
"Wahai orang yang beriman! Diwajibkan kamu menjalankan hukuman "Qisaas" (balasan yang seimbang) dalam perkara orang yang mati dibunuh iaitu: "Orang merdeka dengan orang merdeka, dan hamba dengan hamba, perempuan dengan perempuan. Maka sesiapa (pembunuh) yang dapat sebahagian keampunan dari saudaranya (pihak yang terbunuh), maka hendaklah (orang yang mengampunkan itu) mengikut cara yang baik (dalam menuntut ganti nyawa), dan (si pembunuh pula) hendaklah menunaikan (bayaran gantinyawa itu) dengan sebaik-baiknya. Yang demikian itu adalah suatu keringanan dari Tuhan kamu serta suatu rahmat kemudahan. Sesudah itu sesiapa yang melampaui batas (untuk membalas dendam pula) maka baginya azab seksa yang tidak terperi sakitnya." (Surah al Baqarah: 2:178)
Dalam suatu riwayat ada dikemukakan bahawa pada zaman jahiliyyah iaitu ketika agama Islam hampir disyariatkan terdapat dua suku bangsa Arab yang berperang di antara satu sama lain. Oleh itu, ada di antara mereka yang terbunuh dan terluka, malahan mereka membunuh hamba sahaya dan wanita.
Akan tetapi mereka tidak sempat untuk membalas dendam kerana telah memeluk Islam. Walaupun begitu mereka menyombongkan diri di antara satu sama lain dengan jumlah pasukan dan harta kekayaan yang mereka miliki serta bersumpah tidak akan redha jika hamba sahaya yang dibunuh itu tidak diganti dengan orang yang merdeka dan wanita diganti dengan gadis.
Maka turunlah ayat di atas untuk menerangkan tentang hukum Qisas. (Diriwayatkan oleh Ibnu Abi Hatim dari Said bin Jubair)
"(Puasa yang diwajibkan itu ialah) beberapa hari tertentu; maka sesiapa di antara kamu yang sakit, atau dalam musafir, (bolehlah la berbuka), kemudian wajiblah ia berpuasa sebanyak (hah yang dibuka) itu pada hari-hah yang lain; dan wajib atas orang yang tidak terdaya berpuasa (kerana tua dan sebagainya) membayar fidyah iaitu membeh makan orang miskin. Maka sesiapa yang dengan sukarela memberikan (bayaran fidyah) lebih dari yang ditentukan itu, maka itu adalah satu kebaikan baginya; dan (walaupun demikian) berpuasa itu lebih baik bagi kamu (daripada membeh fidyah), kalau kamu mengetahui." (Surah al Baqarah: 2:184)
Ayat ini turun disebabkan kejadian seorang maula [Abid yang telah dimerdekakan] yang bernama Qais bin Assaib yang telah memaksa dirinya untuk berpuasa sedangkan dia sudah tua sekali.
Maka dengan turunnya ayat ini dia telah berbuka dan membayar fidyah dengan memberi makan orang miskin selama mana dia tidak berpuasa. (Diriwayatkan oleh Ibnu Sa'd di dalam kitab at Thabaqatdarl Mujahid)
"Dan apabila hambaKu bertanya kepadamu mengenai Aku maka (beritahu kepada mereka): sesungguhnya Aku (Allah) sentiasa hampir (kepada mereka); Aku perkenankan permohonan orang yang berdoa apabila ia berdoa kepadaKu. Maka hendaklah mereka menyahut seruanKu (dengan mematuhi perintahKu), dan hendaklah mereka beriman kepadaKu supaya mereka menjadi baik dan betul." (Surah al Baqarah: 2:186)
Ayat ini turun adalah disebabkan pertanyaan seorang Badwi kepada Nabi s.a.w.: "Apakah Tuhan kami itu dekat sehingga kami dapat munajat dan memohon kepadaNya ataupun Dia jauh sehingga kami harus menyeruNya?"
Nabi s.a.w terdiam sehingga turun ayat ini (Surah al Baqarah: 2: 186) sebagai jawapan kepada pertanyaan tersebut. (Diriwayatkan oleh Ibnu Jarir, Ibnu Abi Hatim Ibnu Marduwaih, Abu Syaikh dan selainnya dari beberapa jalan, dari Jarir bin Abdul Hamid dari Abdah as Sajastani dari as Shalt bin Hakim bin Muawiyah bin Jaidah dari bapanya dari datuknya)
Menurut riwayat lain pula, ayat ini (Surah al Baqarah: 2:186) turun sebagai jawapan kepada pertanyaan beberapa orang sahabat kepada Nabi s.a.w.: "Dimanakah Tuhan kita." (Diriwayatkan oleh Abdul Razak dari Hasan, tetapi ada sumber-sumber lain yang menguatkannya. Hadis ini mursal)
Selain itu, terdapat riwayat yang mengatakan bahawa ayat ini (Surah al Baqarah: 2:186) turun berkenaan dengan sabda Rasulullah s.a.w.: "Janganlah kalian berkecil hati di dalam berdoa kepada Allah kerana Allah telah berfirman di dalam al Quran (Surah Ghafir: 40: 60) yang berbunyi "Ud'uni astajib lakum” [Ertinya ialah: Berdoalah kamu kepadaKu, pasti aku akan mengabulkannya)] Berkatalah salah seorang di antara mereka: "Wahai Rasulullah! Apakah Tuhan mendengar doa kita atau bagaimana?" Sebagai jawapannya, turunlah ayat ini (Surah al Baqarah: 2:186). (Diriwayatkan oleh Ibnu Asakir dari Ali)
No comments:
Post a Comment